Rineke Dijkstra: "Ik zat nog op de Rietveld Academie toen ik dit boek in 1984 van mijn ouders cadeau kreeg. Er staat een opdracht in: ‘Spiegel je aan het goede, veel succes met je werk, dit boek zal je vast inspireren.’ In die tijd, begin jaren tachtig, fotografeerden we allemaal in zwart-wit. Kleurenfotografie vonden we commercieel. Te dicht bij de werkelijkheid, en dus geen kunst. The New Color Photography was een overzicht van Amerikaanse fotografen die in kleur werkten, zoals William Eggleston, Stephen Shore, en Mitch Epstein - en mijn eerste kennismaking met dat het anders kon. Ik ben nog op de academie zelf gaan experimenteren met kleur. Ik was geïntrigeerd door oude Amerikaanse filmstills, waar fijn licht werd gebruikt. Ik ging ’s nachts de bossen in, met lampen om een onwerkelijke sfeer te creëren. Mijn eerste goede kleurenfoto’s maakte ik pas een flink aantal jaren later: de strandfoto’s. Ik wist, door New Color Photography: je moet kleur doseren, anders wordt het snel te veel." – Bron